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18. | The man without a Horse, movement 01
 
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  • 2004 - 2005, trilogy, France, 10 min 30, SD, 4/3, color, stereo.
    Courtesy of the artist and Conrads, Düsseldorf.
    Ed. of 5 + 2 A.P.

'' The man without a Horse is a part of a trilogy

about three similar kinds of falls: physical, metaphysical and historical-political. ''


Marie Deparis-Yafil, 2009





 




« L’homme sans cheval », 01, 02, 03
L’homme sans cheval se présente comme une trilogie autour de trois formes connexes de chute, physique, métaphysique, historico-politique. Elle s’offre comme une réflexion globale sur la condition précaire d’une humanité ancrée dans ses certitudes de maîtrise, mise en danger tant par un « principe d’indétermination », que l’on pourrait tout aussi bien appliquer à l’existence humaine comme forme de l’absurde, que par les options historiques qu’elle détermine et oriente dans cette illusion historiciste dénoncée par Popper : confronté à une destinée sans finalité, le pouvoir de l’homme vacille sur ses fondements.

mouvement 01
Aux images de courses de chevaux, de sauts d’obstacles, se surimpriment dans un montage répétitif des vues de sculptures monumentales de chevaux. L’univers de la compétition hippique semble ici fonctionner comme une sorte de parabole, nous mettant sur la piste de la relation mythologique de l’homme et de la nature, d’une symbolique de la maîtrise de la monture, pourtant force, puissance, vitesse, héroïsme. La répétition sérielle jusqu’au vertige offre une succession de sauts d’obstacles réussis. Jusqu’ici tout va bien…
Mais, dans un second temps, les images s’emballent, à toute vitesse, dans tous les sens, le montage en « cut » saccadés superpose images de sauts, de conquérants, d’obstacles… puis de chutes de cavalier comme une fatalité, comme si la maîtrise de la nature, de l’animal n’était qu’une illusion, et qu’inévitablement, d’une manière ou d’une autre, on chute face à l’obstacle. Simple faiblesse physique ou échec de l’intelligence face au hasard, ou encore du projet cartésien de maîtrise et de possession de la nature ? A quelques centimètres près, le cavalier aurait sauté l’obstacle sans encombre…
Alors advient la nécessité, sans doute plus éthique qu’ontologique, de se relever malgré tout, de « ne pas regarder derrière soi », de continuer à avancer.

Marie Deparis, Paris 2007.


vidéo distribuée par Heure exquise ! www.exquise.org

 

 

"The Man Without a Horse" 01, 02, 03
The man without a Horse is a trilogy about three types of fall: physical, metaphysical and historical-political. It offers a global reflection on the precarious condition of mankind convinced
of its powers of control, but also threatened - as much by a "principle of disinclination," which could equally be applied to human existence to explain its absurdity, as by the historical choices it determines and shapes in the Historicist illusion denounced by Popper: faced with a destiny without purpose, man’s power falters at its foundations.

movement 01
Images of horse racing courses and show-jumping overlap with views of monumental sculptures of horses in a repetitious montage. The world of show-jumping seems to function as a sort of parable here, setting us on to the mythological relationship between man and nature; the symbolic control implied by the mount; the strength, power, speed and heroism. The serial repetition, on the edge of vertiginous, offers a succession of successful jumps. Up until now
everything is fine...
But, subsequently, the images take flight, at high speed and in all directions. The staccato montage superimposes images of jumps, triumphant riders, fences... then the fall of the rider, like an inevitability, as if control over nature and of the animal were just an illusion, and unavoidably – in one way or another – we fall when faced with the fence. It is down to simple physical weakness, intellectual failure when faced with chance, or even a Cartesian plan to control and possess nature? But for a few centimetres, the rider would have cleared the jump... And so comes the necessity, without a doubt more ethical than ontological, to pick oneself up despite everything, to “not look backwards” but to continue to advance.




Marie DeparisParis 2007.

Translation: Caroline Rossiter.