2010, France,video installation,15 min, SD, 4/3, B&W, stereo.
Courtesy of the artist and Art Front Gallery, Tokyo. Ed. of 5 + 2 A.P.
2010, France,video installation,15 min, SD, 4/3, B&W, stereo.
Exhibition view of Between the lines, Galerie Hussenot, 2011, Paris. Courtesy of the artist and Art Front Gallery, Tokyo. Ed. of 5 + 2 A.P.
2010, France,video installation,15 min, SD, 4/3, B&W, stereo.
Exhibition view of A rock and a Hard Place, 3rd Thessaloniki Biennial, 2011, Thessaloniki. Courtesy of the artist and Art Front Gallery, Tokyo. Ed. of 5 + 2 A.P.
2010, France,video installation,15 min, SD, 4/3, B&W, stereo.
Exhibition view of A Moment Forever, Analix Forever, 2014, Geneva. Courtesy of the artist and Art Front Gallery, Tokyo. Ed. of 5 + 2 A.P.
“Technologia is a work inside a work. It links ancient circular Arabic calligraphy and Marcel Duchamp’s rotoreliefs, the first manifestations of kinetic art produced in the context of modern industrialized society.”
Edge of Arabia, March 2015
Technologia (extract from)
Collection of Jameel Foundation, Saudi Arabia
Collection of King Abdulaziz Center, Saudi Arabia
This work was part of 5th Mediations Biennale - Fundamental, Poznan, 2016.
This work was part of 6th Manif d'art Biennial -Machines - Les Formes du mouvement, Québec, 2012.
This work was part of 3rd Thessaloniki Biennale - A Rock and a Hard Place, Thessaloniki, 2011.
Technologia, vidéo réalisée en 2010 est une invitation à une expérience audiovisuelle qui met à l'épreuve les capacités sensorielles du spectateur. Un bourdonnement sourd et continu, difficilement audible, ponctué de stridentes modulations de fréquences évoque l'activité intense de quelques complexes appareils de communication numérique, tandis qu'à l'écran vingt cinq images défilent à un rythme rapide et saccadé à la limite des possibilités de persistance rétinienne, en mêlant motifs géométriques et calligraphie arabe et religieuse.
Technologia est un dispositif aux inspirations multiples, qui vont de la calligraphie arabe, à l'art contemporain, en passant par la linguistique. Il rappelle les Rotoreliefs à formes circulaires de Marcel Duchamp - machines à produire des illusions d'optique qui faisaient se rencontrer les techniques de l'art optique et celles du monde moderne industrialisé, et il renvoie également au travaux de Wittgenstein autour des jeux de langage qui cherchaient à mettre en évidence de quelle manière les significations naissaient des usages et des contextes. Avec Technologia, Mounir Fatmi propose de participer à une expérience, un jeu sérieux : que se passe t'il lors de la rencontre de la calligraphie arabe et de l'art contemporain, et plus largement lors de la rencontre de différentes cultures ? Dans une acception presque étymologique, le titre de l'œuvre suggère qu'il soit également question de l'étude d'un art ou d'une compétence : celle de la machine à associer les signes et celle du spectateur à les percevoir.
Le résultat est un fascinant spectacle de composition et de recomposition permanent, un chaos d'images géométriques s'entrechoquant, et cependant à l'indéniable dimension esthétique. Les images projetées à un rythme stroboscopique mettent à mal les repères visuels du spectateur à coups de décentrements successifs. Les sons de basse fréquence pourraient compromettre le sens de l'équilibre en agissant sur l'oreille interne. Et pourtant ces signaux ne lassent pas d'attirer l'œil et l'oreille. Ils tendent à induire chez le spectateur un état hypnotique de méditation contemplative et active où les signes linguistiques sortis de leur contexte et du cadre de la doctrine religieuse se transforment en motifs abstraits, comme autant d'éléments d'une géométrie nouvelle, d'un monde et d'un rapport au monde sans cesse changeant et renouvelé.
Technologia is a video created in 2010 as an invitation to an audiovisual experience that puts the viewer’s sensorial capacities to the test. A continuous humming sound, hardly audible, is interspersed with strident frequency modulations, evoking the intense activity of some complex digital communications tools, while on the screen, twenty-five images mixing geometric motifs and religious Arab calligraphy are shown in rapid succession, testing the limits of retinal persistence.
Technologia is an installation with multiple inspirations, from Arab calligraphy to contemporary art and linguistics. It is evocative of Marcel Duchamp’s Rotoreliefs, with their circular shapes – machines that produced optical illusions by combining the techniques of optical art with those of the modern industrialized world. It also can be connected to Wittgenstein’s work on language play that strived to discover how significations emerged from usage and context. With Technologia, Mounir Fatmi invites the viewer to participate in an experiment, a serious game: what happens when Arab calligraphy meets contemporary art, and in a broader sense, when different cultures meet? In an almost etymological acceptation, the artwork’s title suggests it is also about the study of an art or a skill: the machine’s capacity to combine symbols and the viewer’s capacity to perceive them.
The result is a fascinating spectacle of constant compositions and combinations, a chaotic assemblage of colliding geometric images, yet with undeniable esthetic appeal. The images projected at stroboscopic speed challenge the viewer’s visual points of reference with their constant decentering. The low frequency sounds could compromise one’s sense of balance by affecting the inner ear. In spite of all this, these signs and symbols are consistently attractive to the eye and the ear. They tend to put the viewer in a hypnotic and meditative state where linguistic symbols, taken out of their context and of religious doctrine, are transformed into abstract motifs, elements of a new geometry and of a world – and our relation to it – that are constantly changing and renewing.