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43. | The Silence of Saint Peter martyr
 
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  • 2011, France, 5 min 04, HD, B&W, stereo.
    Exhibition view of the Angel's Black Leg, Conrads Gallery, 2011, Düsseldorf.
    Courtesy of the artist and Ceysson & Bénétière, Paris.
    Ed. of 5 + 2 A.P.

  • 2011, France, 5 min 04, HD, B&W, stereo.
    Exhibition view of Narracje 4, 2012, Gdansk.
    Courtesy of the artist and Ceysson & Bénétière, Paris.
    Ed. of 5 + 2 A.P.

Video

“The theme of martyrdom also returns in the video The Silence of Saint Peter Martyr, with the protagonist St. Peter the Martyr, also known as Pietro da Verona, who was a 13th-century priest of the Dominican Order that was

atrociously executed because of his strong opposition to heretics. The calm of the scene, where the subject slowly moves his finger and mimics

the peaceful gesture of silence, is violently opposed to the audio of the video itself with a disturbing and aggressive background.”


Wall Street International Art, September 2017



The silence of Saint Peter martyr (extract from)




 




This work was part of 2nd International Bodrum Biennial - Tolerance, Bodrum, 2015.

 

Très loin dans la nuit des temps moyenâgeux, la torture existait déjà, avec grande sophistication. Liée à la folie et au plaisir de ceux qui torturent : modèle du genre,la légendaire comtesse hongroise Elizabeth Bathory. Ou alors, liée à la religion : ainsi, plus avant dans l’Histoire, au 13ème siècle, l’Inquisition faisait rage à travers l’Europe, avec son cortège de tortures institutionnalisées par la papauté. Eliminer les hérétiques. Amener l’Europe entière à la même foi. Supprimer les Cathares. Faire admettre à toutes et à tous leurs erreurs, accorder parfois le pardon, supplicier parfois et brûler les corps de celles et de ceux dont l’esprit libre voulait penser autrement. Des sorcières, notamment, auprès desquelles pourtant les inquisiteurs allaient apprendre leur métier (Carlo Ginzburg). Tout cela pour la bonne cause, toujours : celle de la foi juste. Modèle du genre : Saint Pierre de Vérone, qui depuis l’enfance prêchait cette juste foi, y compris au sein de sa propre famille. Inquisiteur, il tortura tant et si bien qu’à un moment donné il prévit lui-même que lui aussi mourrait assassiné. Ce qui ne manqua pas d’arriver, par un coup de hache sur le sommet de son crâne, un meurtre qui fut suivi de la sanctification de Pierre après que, mourant, il eût trempé son doigt dans son propre sang pour écrire sur la terre « Je crois en un seul Dieu ».

mounir fatmi s’intéresse à la religion, à toutes les religions, et au rôle qu’elles jouent dans la culture et les relations interculturelles – ces relations que fatmi se plaît parfois à considérer comme des greffes nécessaires. Sa position, par rapport à la religion, est celle de l’interrogation : l’artiste pose des questions, il nous pose des questions, avec une acuité hors du commun, mais sans ironie et toujours avec le plus grand respect pour ceux qui croient.

À l’âge de vingt ans, mounir fatmi découvre Fra Angelico et sa peinture. De La guérison du Diacre Justinien il dérive un ensemble de travaux sur les miracles superposés de la foi et de la science : c’est La Jambe noire de l’Ange. Du sublime portrait de Saint Pierre par Fra Angelico encore, fatmi tire la vidéo Le Silence de Saint Pierre Martyr. La beauté esthétique des images fonctionne ici comme un piège béant, un piège dont nous protège le son de la vidéo, typique des œuvres de fatmi : effrayant, douloureux, terrible. C’est à ce rythme grinçant que le Saint Pierre de fatmi ouvre et ferme ses yeux, tout en pressant ses doigts sur ses lèvres.

Silence : on ne parle pas de ces choses-là.

 

Barbara Polla, avril 2015

vidéo distribuée par Heure exquise ! www.exquise.org

 

 

Way back in the distant past of medieval times, torture already existed, with great sophistication. Related to madness and the pleasure of the torturer, the legendary Hungarian countess Elizabeth Bathory is a model of her kind. Related to religion, later on in history, the Inquisition was raging in 13th century Europe, with its host of tortures sanctioned by the papacy. To eliminate heretics. To unite all of Europe under the same faith. To wipe out the Cathars. To make each and everyone admit to their errors, sometimes granting them a pardon, to torment and sometimes burn the bodies of those whose free spirit wanted to think differently. Witches, in particular, though it’s at their side that inquisitors would learn their job (Carlo Ginzburg). All of this for a just cause, always: that of true faith. A model of his kind: Saint Peter of Verona, who preached that true faith since childhood, including to his own family. As an inquisitor, he tortured so much that at one point he predicted that he himself would one day be murdered. Which eventually happened, with the strike of an axe on the top of his head, a murder that was followed by Peter’s sanctification after he dipped his finger in his own blood as he was dying and wrote on the ground «I believe in only one God.»

mounir fatmi is interested in religion, in all religions, and in the role they play in cultures and intercultural relations – these very relations Fatmi sometimes likes to consider as necessary grafts. With regards to religion, his posture is interrogative: the artist poses questions, asks us questions, with uncommon acuity but without irony and always with the greatest respect for those who believe.

At the age of twenty, mounir fatmi discovered Fra Angelico, and from his painting The Healing of Deacon Justinian, he derived a series of works on the superposed miracles of faith and science: these are The Angel’s Black Leg. Also from Fra Angelico’s beautiful portrait of Saint Peter, Fatmi created the video The Silence of Saint Peter Martyr. The esthetic beauty of the images acts here as a wide open trap, a trap from which we are protected by the video’s soundtrack, typical of Fatmi’s works: frightening, painful, terrible. Fatmi’s Saint Peter opens and closes his eyes following this harrowing rhythm, while pressing his fingers to his lips.

Silence: one mustn’t speak of these things.

 

 

Barbara Polla, April 2015



vidéo distributed by Heure exquise ! www.exquise.org