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28. The Index and The Machine
 
  • The Index and The Machine, 2020.

''The installation The Index and The Machine proposes a deep examination of certain topics to which fatmi tries to respond, such as the effects of hegemonic discourses, history, interpretation, memory and identity.''


Studio Fatmi, November 2016
 

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L’Index et la Machine est une association de mots que l’Histoire occidentale a toujours connu. Du moins, depuis la Renaissance qui a vu naître l’imprimerie et la publication du premier Index, liste des livres proscris par l’Eglise.

L’imprimerie a révolutionné l’écriture, la littérature et même plus largement la culture. Autrefois, outils de diffusion rares et précieux permettant essentiellement une circulation contrôlée des idées religieuses, les livres ont connus une diffusion massive à l’arrivée de l’imprimerie. Fidèle outil de la démocratie, elle a permis dès ses premières heures, la diffusion d’idées multiples. Cependant, c’est également grâce à l’avènement de cette machine que la censure a connu son apogée. Pour preuve, le premier texte à avoir été publié fût la Bible et il servis immédiatement de modèle à suivre en imposant aux autres publications le respect des théories qui y sont avancées. C’est d’ailleurs dans ce même sens que l’Eglise commença à publier l’Index lors du Concile de Trente et qui sera augmentée jusqu’en 1966. Durant ces quatre siècles, une majorité des grands philosophes et auteurs comme Voltaire, Sartre, Spinoza, Locke, Proudhon, Saint-Simon, Flaubert ou encore Descartes se sont ainsi retrouvés « mis à l’Index », l’Eglise ayant considéré leurs écrits comme « pernicieux ».

 

Studio Fatmi, Novembre 2016

 

 

 

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The Index and the Machine is a word association used in Western history for a long time, at least since the Renaissance, the period in which the printing machine originated and the first Index (the list of prohibited books by the Church) was published.

The printing machine changed writing, literature and especially culture in all its aspects. Until its creation, some instruments and tools had allowed a controlled circulation of religious ideas. Nevertheless, it wasn’t until its creation that books experienced a massive diffusion. As an instrument devoted to democracy, it quickly became a vehicle for the expansion of multiple ideas. However, the accession of the printing machine also brought censorship and ideological control to its peak. A proof of this was the first published text, the Bible, which served as a model but also an imposition that shaded the spread and evolution of more advanced theories. Since then, the Church published normative texts such as the List of Prohibited Books (Index librorum prohibitorum), which wasn’t formally abolished until 1966. Throughout these four centuries, a vast amount of philosophers, authors and writers were “mis à l’index”, and their works were accused of being ‘pernicious’ by the Catholic Church.

 

 Studio Fatmi, November 2016