02.
   
   
 


Installations
Videos
Photographs
Sculptures
Drawings
Collages
Paintings
Performances
Public spaces
Sounds
Games
Writings
Multiples
35. In Search of Paradise
 
download PDF
  • In Search of Paradise, mounir fatmi, SF Publishing, 2021

''In Search of Paradise is not about man’s own search, but about a search for the sacred, safe spaces that nature provides, so many of which are now controlled by unreliable powers and subject to devastation.''


Blaire Dessent, April 2017





 




Pour commander le livre : Amazon

 

À la recherche du paradis est une série de cinq impressions jet d'encre d'une forêt luxuriante et verte aux Pays-Bas. Toutes les images, sauf une, placent le spectateur au cœur des arbres, les troncs poussant et dépassant du cadre, les feuilles planant au-dessus, tandis que la dernière, prise d'en haut, montre un chemin avec une grande branche cassée gisant sur le côté de la route. Aucune trace de l'humanité n'est visible, aucun site d'identification évident pour placer où ou quoi, aucune impression que cela concerne l'homme seul dans les bois. Au contraire, Fatmi détourne les clichés fréquents associés à cela, attirant l'attention sur la forêt elle-même, sa propre vulnérabilité et sa disparition due à la déforestation et au développement qui ont fait de la nature une plateforme politique très controversée.

À la recherche du paradis ne concerne pas la recherche de l'homme lui-même, mais une recherche des espaces sacrés et sûrs que la nature offre, dont beaucoup sont maintenant contrôlés par des pouvoirs peu fiables et sujets à la dévastation. Imprimés sur un tissu léger et soyeux de sorte qu'avec tout passant, les impressions flottent, souligne cette fragilité. Ce changement de style, le passage de la forêt luxuriante à l'abstraction pure, se connecte avec la pratique artistique de Fatmi, son utilisation fréquente de formes minimales et de palettes de couleurs.

Pour la série de photographies,À la recherche du paradis, Fatmi a été inspiré par le dessin de Mondrian, Bois près d'Oele, vers 1906. Pour lui, cette pièce représentait une frontière entre le passé de Mondrian et ses futures innovations, une sorte de confrontation entre l'ancien et le nouveau, les esthétiques lyriques et formelles, l'abstraction et le minimalisme, la déconstruction et la modernité, poussant Fatmi à contempler également les deux côtés de la nature, la ressource riche et protectrice et sa confrontation avec la modernité.

Blaire Dessent, avril 2017 

 

 

To order the book : Amazon

 

"In Search of Paradise is a series of five inkjet prints of a lush, green forest in Holland. All but one of the images sets the viewer within the trees, the trunks pushing up and out of the frame, the leaves looming overhead, while the last one, taken from above, shows a path with a large branch broken laying off to the side of the road. There are no traces of humankind to be seen, no obvious sites of identification to place where or what, no impression of this being about man alone in the woods. Rather, fatmi spins the frequent clichés associated with that, turning the attention onto the forest itself, its own vulnerability, and its disappearance to deforestation and development that has made nature a highly contentious political platform.

In Search of Paradise is not about man’s own search, but about a search for the sacred, safe spaces that nature provides, so many of which are now controlled by unreliable powers and subject to devastation. Printed onto lightweight, silky fabric so that with any passerby the prints flutter about, underscores this fragility. This shift of style, the movement from lush forest to pure abstraction connects with fatmi’s own artistic practice, his frequent use of minimal forms and color palettes.

For the series of photographs, In Search of Paradise, fatmi was inspired by Mondrian’s drawing, Woods near Oele, c. 1906. For him, this piece represented a borderline between Mondrian’s past and his future innovations, a sort of confrontation between old and new, lyrical and formal aesthetics, abstraction and minimalism, deconstruction and modernity, provoking fatmi to contemplate the two sides of nature as well, the rich, protective resource and its confrontation with modernity.

Blaire Dessent, April 2017