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13. | Lost Springs
 
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  • 2011, sound compilation.

'' The sound compilation “Lost Springs” takes the listener into the streets, in the middle of the crowd.

The performance produces a critique of patriarchal powers, replaces the voice of the people at the center of attention

and makes the viewer both a witness and a protester. ''


Studio Fatmi, August 2019





 




Performance acoustique réalisée pour le projet Working for Change - projet pour le pavillon marocain, en 2011, en marge de la 54eme Biennale de Venise, la compilation sonore « Lost Springs » s'est tenue dans un entrepôt de l'île de Giudecca, espace de rencontre offert aux artistes de divers pays invités par l’ « Appartement 22 », où s'est en particulier posée la question du rôle de la production artistique dans les transformations sociales.

« Lost Springs » revient sur les Printemps arabes et les contestations populaires qui se sont exprimées à travers les pays arabes en 2010. Cette compilation mixe plusieurs sources sonores extraites d'Internet : cris des manifestants, revendications scandées collectivement, témoignages individuels de manifestants interviewés par les médias, rumeur populaire, brouhaha. Son dispositif sonore évoque les aspirations démocratiques, les relations entre les pouvoirs politiques et les populations, les conséquences pratiques de ces revolutions sur les sociétés et la politique des pays arabes.

La performance qui a donné naissance à cette compilation, est en lien avec la sculpture du même titre, censurée à Art Dubaï en 2011, qui aligne les uns à côtés des autres les 22 drapeaux des pays de la Ligue Arabe, suspendus au bout de manches de balais à brosse. Et qui a subit la même année également une censure preventive lors de la Biennale de La Havane, dont le comité de selection demandait à l’artiste de proposer une autre oeuvre à la place.

La compilation sonore « Lost Springs » entraîne l'auditeur dans les rues, au milieu de la foule. La performance produit une critique des pouvoirs patriarcaux, replace la voix du peuple au centre des attentions et fait du spectateur à la fois un témoin et un manifestant. Son titre évoque une perte, une déception - il traduit le sentiment d'incertitude quant aux changements sociaux espérés par les populations. La vitalité démocratique qui s'est exprimée avec les Printemps arabes est mise en danger et « Lost Springs » dit l'urgence de la sauvegarder dans les mémoires et dans les consciences.

 

Studio Fatmi, Aout 2019.

 

 

An acoustic performance created for the Working for Change project (for the Moroccan pavilion at the 54th Venice Biennale in 2011), the sound compilation “Lost Springs” was aired in a warehouse on the island of Giudecca, a space for encounters put at the disposal of artists from various countries invited by “Apartment 22”, where the question of the role of artistic productions in social transformations was addressed extensively.

“Lost Springs” evokes the Arab Springs and the protests that erupted throughout Arab countries in 2010. The compilation mixes together several sound sources taken from the Internet: protesters’ cries, collectively expressed demands, individual accounts by protesters interviewed in the media, crowds murmuring, general brouhaha. Its sonic composition evokes democratic aspirations, the relations between political powers and populations, the practical consequences of these revolutions on societies and politics in Arab countries.

The performance from which this compilation originated is linked to the sculpture with the same title, censored at Art Dubai in 2011, where the 22 flags of the Arab League countries are lined up next to each other, hanging from the tips of broom sticks. This piece also was a victim of preventive censorship at the Havana Biennale, where the selection committee asked the artist to propose a different piece in its place.

The sound compilation “Lost Springs” takes the listener into the streets, in the middle of the crowd. The performance produces a critique of patriarchal powers, replaces the voice of the people at the center of attention and makes the viewer both a witness and a protester. Its title evokes a loss, a disappointment; it transcribes a certain feeling of uncertainty regarding the social changes the populations are hoping for. The democratic vitality that expressed itself through the Arab Springs is in danger, and “Lost Springs” stresses the urgency of safeguarding it in our memories and consciences.

 

 

Studio Fatmi, August 2019.