|
|
04.
| Connections |
|
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, serie of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
1998-1999, series of 41 drawings on paper, 17 x 22 cm.
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
'' The drawings are close to abstraction – and are reminiscent of the automatic writing practiced by the surrealists – but are connected to various figurative motifs:
a pair of scissors, a human silhouette, a drawing of the Cube in Mecca, a prayer rug… ''
Studio Fatmi, January 2017
-
Connections
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
Connections
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
-
Connections
Exhibition view from Comprendra bien qui comprendra le dernier, CAC Le Parvis, 2004, Ibos. Courtesy of the artist.
|
|
|
|
« Les Liaisons » est une série de dessins sur papier quadrillé initiée en 1998. Les compositions graphiques sont réalisées par l'association des trois couleurs privilégiées du dessin de mounir fatmi : le noir, le blanc et le rouge, trio chromatique à la fois symbolique et émotionnel, où le rouge vient faire lien, où le blanc permet l'effacement et l'oubli, et où le noir révèle les contours de formes fragiles, évanescentes, et parfois inédites.
A travers chacune des pages de cet ensemble, court un fil qui se déroule en courbes et en boucles libres, s'entortillant parfois autour de lui-même, composant des figures nées du hasard et de la nécessité, toutes liées à l'économie souterraine du désir. Leur esthétique s'inspire du dripping de Jackson Pollock : geste libre et énergétique qui permet d'entrer en connexion avec une émotion ou un désir enfouis, tout en s'affranchissant des catégories, mentales ou esthétiques, établies.
Le tracé des dessins, proche de l'abstraction - et qui pourrait rappeler également l'écriture automatique des surréalistes, se voit relié à des motifs figuratifs divers : paire de ciseaux, silhouette humaine, dessin du cube de la Mecque, tapis de prière… Il associe le dessin libre à des motifs figuratifs et à des mots : « langage », « destination », « division »… qui annoncent les thèmes de nombreuses œuvres postérieures, tels que : le langage, l’architecture, le déplacement et l'exil, les interactions culturelles, la religion…
Le projet des dessins de la série «Les Liaisons » a pour objectif de révéler ou de faire naître des liens, de connecter entre eux des éléments divers, à savoir d'un côté l'origine du geste créateur, son terreau émotionnel ou énergétique, éventuellement inconscient, ou encore informulé dans l'esprit de l'artiste et qui peut se lire dans les courbures et inflexions pollockiennes, et de l'autre les thèmes et les motifs qui sont à venir, à constituer, et qui vont participer à former le répertoire artistique formel et thématique de mounir fatmi.
Studio Fatmi, Janvier 2017.
|
|
« Connections » is a series of drawings on checkered paper initiated in 1998. These graphic compositions are created by associating the three colors mounir fatmi favors in his drawings: black, white and red, a chromatic trio that is both symbolic and emotional, where red creates connections, white enables erasing and oblivion and black reveals the outlines of fragile, evanescent and sometimes unprecedented shapes.
Through each page of this collection runs a thread that draws curves and free loops, sometimes twisting around itself, creating figures born from chance and necessity, and all connected to the underground dealings of desire. Their esthetic is inspired by Jackson Pollock’s dripping: free and dynamic gestures that enable the artist to connect with a buried emotion or desire, free from established categories, whether mental or esthetic.
The drawings are close to abstraction – and are reminiscent of the automatic writing practiced by the surrealists – but are connected to various figurative motifs: a pair of scissors, a human silhouette, a drawing of the Cube in Mecca, a prayer rug… They combine free drawing with figurative motifs and words: « language », « destination », « division »… which announce the themes of many posterior works by the artist, such as language, architecture, displacement and exile, cultural interactions, religion…
The project behind the « Connections » drawings aims to reveal or bring to life relations, to connect various elements to each other: on one hand the origin of the creative gesture, its emotional and energetic context that can be unconscious or unspoken in the artist’s mind and can be seen through these Pollockian curves and inflections, and on the other hand the themes and motifs that remain to come and to be constituted and which will contribute to the creation of mounir fatmi’s formal and thematic artistic repertoire.
Studio Fatmi, January 2017.
|
|
|
|