|
2024 |
When sport inspires, Trajectoire Studio - p. 159 - 161
|
|
2020 |
The Exile Pavilion: Layover 03 - Saint Louis, SFpublishing
|
|
The Exile Pavilion: Layover 02 - Marseille, SFpublishing
|
|
The Exile Pavilion: Layover 01 - Paris, SFpublishing
|
|
El Sueno de la razon, Kubo Kutxa Fundazioa - p 13
|
|
Fonction Critique 2, Manuel Fadat, Editions Aperto - p 16 - 20
|
|
Notre monde brule, Fabien Danesi, Frederic Grossi et Abdellah Karroum pour le Palais de Tokyo et le Mathaf, Camille Mansour et Vincent Simon - p 126, 127 et 170
|
|
2019 |
Buchners Themenheft Kunst / Malerei - Fotographie - Neue Medien, C. C. Buchners - p 17
|
|
Arabicity Contemporary Arab Art, Rose Issa et Juliet Cestar - p 138 - 141
|
|
50 years of Screen Culture, Pieter Jan Valgaeren, Stads Triennale Screen IT - p 96 et 97
|
|
Manifestations, écrits politiques sur le cinema et autres arts filmiques , Nicole Brenez, De l'incidence editeur - p 435
|
|
Ici sont les dragons, Marie Koch, Vladimir Demoule, Maison populaire - Nouvelles editions Scala - p 80, 81 et p 94, 95, 96 et 97
|
|
Nous sommes contemporains, L'Artsenal - p. 30-31
|
|
2018 |
Lumières Marocaines, Fouad Laroui, Langages du Sud - p 80 et 81
|
|
Dak'art 13 - The red hour - Une nouvelle humanité, Dak'art - p 128 - 131
|
|
Par amour du jeu 1998 - 2018, Magasins Generaux, Magasins Generaux - p 109
|
|
Nasher Museum of Art at Duke University, Nasher Museum of Art , - p 4 et 5
|
|
Motherland in art, MOCAK, MOCAK - p 118, 119, 120 et 121
|
|
Les portes Bodybuildés, Fanzine artistique - numero sept - P 43, 44, 45, 46 et 47
|
|
Una Mirada desde la practica artistica, Fernando Lopez Lage, El Color Pharmakon, Estuario Editora - p 17
|
|
Beyond Borders, European Investment Bank, Boghossian Foundation - Villa Emplain, European Investment Bank - p 124 et 125
|
|
Can Art aid in resolving Conflicts?, Noam Lemelshtrich Latar, Jerry Wind, Ornat Lev-er , Frame - p117, 118 et 119
|
|
La photographie au Maghreb, Abdelghani Fennane, Editions Aimance SUD - Paris-Marrakech
|
|
2017 |
New War - It's just a game, Marion Zilio, Bandjoun Station - p 20 et 21
|
|
E-Mois, autobiographie d'une collection, Fondation Alliances, MACAAL, MACAAL - p 78, 79 et 85
|
|
State of the World, H&R Block Artspace, Missouri Art Council, H&R Block Artspace - p 12 et 13
|
|
Diaspora Now, Tsunehiko Nishiyama, Manaka Arimoto, The Museum of Fine Arts, Gifu - Japan - p 06-07
|
|
Afrotopia - Rencontres de Bamako, Ministère de la culture du Mali et l'institut français, Editions DILECTA - Paris - p 78-79-80-81
|
|
Dance with me video, Maison Européenne de la photographie - Paris, France - p. 104
|
|
Soldes Almanach #5, Art Kiosque - Gent, Belgium - p. 86-89
|
|
The Mockingbird, David Zahl - Charlottesville, USA - p. 9
|
|
En l'occurence, Centre Européen d'Actions Artistiques Contemporaines - Strasbourg, France - p. 29-30
|
|
Generation Flash, Fondation Alliances - Casablanca, Morocco - p. 52-54
|
|
Beautiful Stranger, Nadour - Deurn, Netherland - p. 18-19-36-37
|
|
Miroir miroir, Mudac, Infolio - Lausanne, Switzerland - p. 108-109
|
|
La Sfinge nera dal Marocco al Madagascar, Primo Marella Gallery - Milano, Italy - p. 18-27
|
|
Imago Mundi, Antiga Edizioni - Milano, Italy - p. 190-191
|
|
Le guide Hazan de l'art contemporain, Roxana Azimi, Hazan - Paris, France - p. 76-77
|
|
Les 101 mots de l'art contemporain à l'usage de tous, Thierry Raspail, Archibooks - Paris, France - p. 54-90-96
|
|
Cut up/cut out, Bedford Gallery - Walnut Creek, California, USA - p. 32
|
|
2016 |
Sublime de voyage - 1ere Biennale Art Nomad 2015, Art Nomad Editions - Arnac la poste, France - p10-11
|
|
On the origin of art, Museum of old and new art - Hobart, Australia - p. 390-391
|
|
Sign of our times, Rose Issa, Juliet Cestar, Venetia Porter, Hans-Ulrich Obrist, Merell - London, UK - p. 244-249
|
|
Bric à brac, The Jumble of Growth, Today Art Museum - Beijing, China - P. 188-191
|
|
La collection du FDAC de l'Essonne, FDAC Essonne - Domaine de Chamarande, France - p. 28
|
|
New Revolutions - Goodman Gallery AT 50, Goodman Gallery - Cape Town, South Africa - p. 39-62-98-99-204
|
|
D'une Méditerranée, l'autre, Le Département du Var - Toulon, France - p. 66-67
|
|
Essentiel Paysage, Brahim Alaoui, Fondation Alliances - Marrakech, Morocco, p. 234-239
|
|
2015 |
Hanan al-Cinema, Affections for the moving image, Laura U. Marks, The MIT Press - Cambridge, p. 231-237
|
|
Art + Religion in the 21st century, Rosen, Aaron, Thames and Hudson - London, United Kingdom, p. 146
|
|
Enquête / In-quest, GHAYA Gallery, Sidi Bou Saïd, Tunisia,
|
|
Ostrale'O15, OSTRALE - Zentrum für zeitgenössische Kunst, Dresden, Germany - p.170
|
|
Telling Time, Rencontres de Bamako, Biennale Africaine de la Photographie, 10éme édition, Institut Français, Ministère de la Culture du Mali, Kehrer Verlag Heidelberg - Berlin, Germany, p. 74-79
|
|
Artistes et Architecture - Dimensions Variables, Editions du Pavillon de l'Arsenal
|
|
Des seins à dessein, Véronique Pittori, Dr Marie Christine Gailloud-Matthieu, En faveur de la Fondation Francine Delacretaz - p.36-37
|
|
A l'Ombre d'Eros, Monastère Royal de Brou, Silvana Editoriale - p.77-79
|
|
View From Inside, Edition Abu Dhabi Music & Arts Foundation - p.120-121
|
|
The Armory Show, The Armory Show, MMPI - p.222
|
|
Corps recomposés, Greffe et art contemporain, sous la direction de Barbara Denis-Morel, Pierre-Yves Theler, Editions Presses Universitaires de Provence - p.33-43
|
|
Body Memory, Editions La Manifacture de l'image - p. 40-43
|
|
2014 |
SummerAutumn Winter... and Spring, Sam Bardaouil and Till Fellrath, Skira - Milano, Italy - p. 58-65
|
|
Songs of Loss and Songs of Love, Edition Gwangju Museum of Art - p. 38-43
|
|
Arab Contemporary, Edition Louisiana Museum of Modern Art - p.105
|
|
View from Inside, Contemporary Arab Photography, Video and Mixed Media Art, Schilt Publishing and Fotofest International - p. 140-143
|
|
La Disparition des Lucioles, Editions Collection Lambert en Avignon & Actes Sud - p. 251
|
|
Sculptures du Sud, Editions Villa Datris, Fondation pour la sculpture contemporaine - p. 52-53
|
|
Périples d'une couleur de la Chine à la Méditerranée, Les Ardents Editeurs - p. 180-181
|
|
A-part, Festival international d'art contemporain Alpilles Provence, - p. 27, p. 111
|
|
Installation Art Now, Sandu Publishing, Guangzhou - p.50-51 & 128-129
|
|
Memory, Place, Desire, Cantor Fitzgerald Gallery and Haverford College - p. 44-47
|
|
PROTOCOLLUM , Dickersbach Kunstverlag - p. 58-61, p. 239
|
|
Le Maroc Contemporain, Editions Institut du monde Arabe, Snoeck, Fondation des Musées - p. 74-75
|
|
Los Dicatadores (el poder subversivo del arte), Adonay Bermidéz, Editorial VORTEX - p. 86-87
|
|
2013 |
Friends & Family, Galerie Eva Hober - Paris, France - p.44
|
|
The Sea is my Land, Edition Feltrinelli - p. 109-115
|
|
Ici, Ailleurs, Marseille-provence 2013, éditions Skira Flammarion, Paris - p.103
|
|
Sotheby's Contemporary Art Doha, Edition Katara Cultural Village - p.14-15
|
|
25 Years of Arab Creativity, Editions Institut du monde Arabe - p.83
|
|
25 Years of Arab Creativity, Edition Barhain National Museum - p.62-67
|
|
L'art dans les chapelles, 22ème édition, 2013, - p. 30-33
|
|
Au-delà de mes rêves, Monastère Royal de Brou, H2M espace 'art Contemporain - p.38-39
|
|
(One) Hope Map, Cultuurcentrum Brugge/Moussem Nomadisch Kunstencentrum - Brugge, Belgium - p.66-69
|
|
Piéces Montrées, FRAC Alsace, Musées de la Ville de Strasbourg, Fondation Fernet-Branca - p.72, p.106
|
|
Symbiose de deux mondes, Marrakech, Edition The Written Art Foundation - p.94-95
|
|
Body and Soul, New international ceramics, Edition the Museum of Arts and Design - p. 42-43
|
|
2012 |
Collecting for the Future, A decade of Acquisition highlights, Brooklyn Museum, New York
|
|
Collector, Oeuvres du centre national des arts plastiques, France
|
|
Beyond Memory, Museum on the Seam, a Socio-Poitical Art Museum, Israel
|
|
Machines - Les formes du Mouvement, Manif d'art 6, Québec
|
|
In Other Words, NGBK, Berlin
|
|
Dak'art 2012, 10th Biennial of Contemporary African Art, Dakar
|
|
L'Histoire est à moi!, Le Printemps de Septembre à Toulouse, France
|
|
25 ans de Créativité Arabe, Institut du Monde Arabe, Paris
|
|
War and other [impossible] possibilities, Thoughts on Arab history and Contemporary Art, Gregory Buchakjian, Beirut
|
|
Systems and Patterns, MGLC, Ljubljana
|
|
CMOOA, Art contemporain international Casablanca, Morocco
|
|
Shadow Economies of Cinema, Edition Palgrave Macmillan, UK
|
|
2011 |
Islamania, Beaux-Arts Editions, France
|
|
Roma, The Road to Contemporary Art, Arte'm, Italy
|
|
Arts Visuels et Villes, CRDP de Franche-Comté, France
|
|
West end?, Museum on the Seam, a Socio-Poitical Art Museum, Israel
|
|
Dublin Contemporary 2011, Ireland
|
|
Into the Light Error #18, Error One, Belgium
|
|
The Future of a Promise, Ibraaz Publishing, Tunisia
|
|
Les Temps Forts, Heure Exquise! Centre international pour les arts vidéos, Shaddok, France
|
|
Biennale 3: Thessaloniki Biennale of Contemporary Art, State Museum of Contemporary Art, Greece
|
|
FIAC Tuileries, éditions Dilecta, France
|
|
Collector, éditions Skira Flammarion, Paris
|
|
Miragens, Edition Câmara Brasileira, Rio de Janeiro
|
|
La Plasticité du Langage, édition Beaux Arts/TTM, France
|
|
The New Collectors Book, Edition Basak Malone, New York
|
|
Zwischen Überhöhung Und Kritik, Edition Transcript, Germany
|
|
2010 |
Are you a lucky artist?, Skira - Milano, Italy - p. 45
|
|
Africa! Assume Art Position, Primo Marella Gallery, exhibition catalogue, Italy
|
|
Installation Art, Sandu Publishing, Guangzhou
|
|
Silence_Storm, Port Izmir 2-International Triennial of Contemporary Art, Turkey
|
|
Told, Untold, Retold: 23 Stories Through Time and Space, Mathaf: Arab Museum of Modern Art
|
|
Unewartet Unexpected, Mapping The Region, Kunstmuseum Bochum, Germany
|
|
Breaking News, Skira editore, Italy
|
|
Biennale Cuvée 2010, Edition Kultur, Cologne
|
|
Yesterday Will Be Better, Edition Kerber, New York - Bielefeld, Germany - p. 96-99
|
|
Dak'Art 2010, édition La Rochette, France
|
|
Enfoldment And Infinity: An Islamic Genealogy of New Media Art, The MIT Press, London
|
|
Contemporary Arab Video Encounter, Maraya Art Center, Sharjah in Al-Qasba
|
|
Circuits Céramique aux Arts Décoratifs, éditions Les Arts Décoratifs, Paris
|
|
The Haifa Mediterranean Biennial: Household Goods, Israel
|
|
2009 |
Vitamin 3-D New Perspectives in Sculpture and Installation, Edition Phaidon London
|
|
Rencontres de Bamako 9, Biennale Africaine de la photographie, culturesfrance, éditions Actes Sud
|
|
Art and Terrorism-Bosnian Herzegovinian Artwork post 9/11, Gradska Galerija Bihac, Bosanka 15
|
|
The spectacle of the Everyday, Xth Lyon Biennial, co-edition Les presses du réel, Centre National d'Arts Plastiques, Ministère de la culture et de la communication, Paris
|
|
Fonction Critique, quelques apparitions diversement manifestées, éditions Aperto, Montpellier
|
|
Beyond Architecture : Imaginative buildings and fictional cities, Edition Gestalten, Berlin
|
|
Contemporary African Art since 1980, Edition Damiani, Bologna
|
|
After Architecture : Typologies of the Aflterwards, Edition Actar, New York
|
|
Looking Inside Out, Edition Kunstnernes Hus, Oslo
|
|
2008 |
Art Ecology & the Politics of Change - Still Life - , Edition Sharjah Biennial, Sharjah
|
|
Ouvertures sur image, deux années de programmation au Parvis, centre d'art contemporain, Un Deux...Quatre , Evelyne Toussaint, édition Le Parvis
|
|
Re-used Modernity, Brussels Biennial, Edition Brussels Biennial, Brussels
|
|
Spüren des Geistingen/ Traces sacré, Centre Georges Pompidou, éditions Prestel, Paris
|
|
Traversia, Centro atlantico de arte Moderno, Cabildo de Gran Canaria, Ediciones del Umbral
|
|
In the Arab World Now, Jérôme Sans, éditions Galerie Enrico Navarra
|
|
The gates of Mediterranean, Palazzo del Piozzo Rivoli, Turin
|
|
Visionary Tales of a Balanced Earth, Te papa Museum, New Zealand
|
|
Pontevedra bienniale, Pontevedra
|
|
Traversia, CAAM, Canary Island
|
|
2007 |
52nd International Venice Biennal, Italy
|
|
8th Sharjah Biennial: art, ecology and the politics of change, Dubai
|
|
Installations, seven international artists with roots in Morocco, Faulconer Gallery, Bucksbaum Center for the Arts, Grinell, Iowa
|
|
Africa Remix, contemporary art of a continent, Johannesburg Art Gallery, Johannesburg
|
|
2006 |
2nd Seville Biennial: The Unhomely, Phantom scenes in global society, Okwui Enwezor, Seville
|
|
Blasphemy : Art that Offends, Black Dog Publishing
|
|
Cinémas d'avant-garde, Nicole Brenez, éditions Cahiers du Cinéma
|
|
Biennale de Dakar, Evelyne Toussaint, Dakar
|
|
Africa Remix, contemporary art of a continent, Mori Art Museum, Tokyo
|
|
Image révélée, Simon Njami, Musée de la ville de Tunis, Tunis
|
|
Africa Remix, contemporary art of a continent, Moderna Museet, Stockholm
|
|
Créations artistiques contemporaines en pays d'Islam, Jocelyne Dakhlia, éditions Kimé, Paris
|
|
2005 |
Africa Remix, Centre Georges Pompidou, Paris
|
|
Cinéma/Politique - série 1, Nicole Brenez & Edouard Arnoldy, Brussels
|
|
L'art de la friche, essai sur l'Art Africain Contemporain, Jean-Loup Amselle, Paris
|
|
Next Flag - the African Sniper Reader, Migros Museum & JRP, Zurich
|
|
Meeting Point, The Stenersen Museum, Oslo
|
|
SUD/EST, Parco Horcynus Orca Foundation, Edition Medogea, Messina
|
|
Tourist class, Konstmuseum, Malmö
|
|
Marokko Kunst & Design 2005, Wereldmuseum, Rotterdam
|
|
Biennale de Bourges, Bourges
|
|
Africa Remix, Hayward Gallery, London
|
|
Black Box Les Afriques, Ed.Espace 251 Nord, Liége
|
|
2004 |
Africa Remix, Museum Kunst Palast, Dusseldorf
|
|
A grain of dust, A drop of water, Gwangju Bienniale, Gwangju
|
|
Les Afriques, Tri Postal, Lille
|
|
26ème Festival du Cinéma Méditerranéen de Montpellier, Montpellier
|
|
15ème Festival International du Documentaire, Marseille
|
|
2003 |
17èmes Rencontres vidéo arts plastiques, Wharf, Basse-Normandie
|
|
25ème festival du cinéma méditerranéen de Montpellier, Montpellier
|
|
Beyond the Myth , Brunei Gallery, London
|
|
Espacios Mestizos, 2nd International Contemporary Art Meeting, Canary Islands
|
|
h+m=10, plus loin, Jean-Louis Froment, Turnhout
|
|
2002 |
Espacio C, international contemporary art space, , Camargo
|
|
2001 |
WWVF, Jayce Salloum, In/Tangible cartographies New Arab Video, Amsterdam
|
|
2000 |
5th Dakar Biennial,
|
|
Art Contemporain au Maroc, Marie-José Corominas, Valence
|
|
Art Contemporain au Maroc, Marie-José Corominas, Valence
|
|
10 familles, 10 artistes + si affinité, Ahmed Boughaba, Fiac
|
|
1999 |
12th Videofest Transmediale, Berlin
|
|
In video, Sandra Lischi, Triennale de Milan, Editions Charta, Milan
|
|
L'objet désorienté au Maroc, Marc Augé, éditions UCAD, Paris
|
|
L'objet désorienté au Maroc, Jean-Louis Froment, Marc Augé, Hassan el Kasri, , Villa des Ats, Casablanca
|
|
Suites marocaines, Emmanuel Daydé, éditions Soleil, Revue Noire, Paris
|
|
7th Biennial Art Media, Editions WRO Foundation, Wroclaw
|
|
Regards Nomades, Frédéric Bouglé, Musée des Beaux-Arts de Dôle
|
|
Revue Noire, spécial Maroc, Mohamed Jibril, éditions Revue Noire, Paris
|
|
1998 |
5ème Festival Art Vidéo de Casablanca, CD-Rom, Casablanca
|
|
13ème Festival Vidéoformes, Revue Turbulences Vidéo, Clermont-Ferrand
|
|
Rien (Ã ) voir, Editions Fondation Actua, Casablanca
|
|
1995 |
International Videokunstpreis, éditions ZKM, Karlsruhe
|
|
1993 |
3ème biennale de la jeune peinture, Khalil M'Rabet, - Casablanca
|
|
|